Crowdfunding is een goede methode om bedrijfsfinanciering te verkrijgen. Zo kunnen risicofinanciers of informal investors worden geïnteresseerd in een rol als financier of sponsor voor uw bedrijf of project. Crowdfunding (of ook wel crowdsourcing genoemd) is een uitstekend alternatief voor leningen of kredieten die door een bank worden verstrekt.
Crowdfunding. Een nieuwe trend?
Deze manier van het verstrekken van risicodragend kapitaal aan MKB ondernemingen is een alternatief voor leningen en kredieten door banken. De kredietverstrekking door bancaire instellingen stagneert. Daardoor staat crowdfunding momenteel sterk in de actualiteit. Daarom wil het Ministerie van Economische Zaken in de bekendheid en het vertrouwen in crowdfunding investeren.
Maar ook op het niveau van Europa wordt deze alternatieve manier van bedrijfsfinanciering gezien als antwoord op de financiele crisis van 2008. Een instrument voor herstel van de economische bedrijvigheid op MKB schaal.
Crowdfunding. Hoe werkt het?
Op internet zijn diverse platforms voor crowdfunding te vinden. Zoals geldvoorelkaar.nl, symbid.com, fundyd.nl en veel andere websites voor risicodragend vermogen. Deze platforms functioneren als een soort ‘marktplaats.nl’ waar ondernemers en investeerders in MKB bedrijven elkaar (virtueel) ontmoeten en tot financiële participaties of leningen komen. Met crowdfunding wordt een groot aantal investeerders bereikt.
De verschillende platforms kennen veelal een specifieke markt focus voor de markt voor bedrijfsfinancieringen. Bijvoorbeeld de creatieve sector, duurzaamheid, MKB, horeca, sport.
Sommige platforms doen een kritische analyse van de kredietaanvraag. Bijvoorbeeld een beoordeling van de kredietwaardigheid van het bedrijf en de MKB ondernemer. Maar ook de betalingscapaciteit van het project of de onderneming. Door deze selectie trekken daardoor betere financiers en sponsors: investeerders die bereid zijn om onder gematigdere financieringscondities grotere bedragen te verstrekken.
Kenmerken
Crowdfunding kost geld. Het verdienmodel van crowdfunding platforms is een startbedrag en een succesvergoeding over de geplaatste bedrijfsfinanciering.
Een zekere due diligence behoort vaak tot het proces van kredietverlening. Een goede begeleiding bij het opstellen en indienen van een aanvraag is eigenlijk daardoor een noodzaak. Zo scoort de aanvraag goed. Dit leidt tot een goede rating en kwalificatie van de kredietaanvraag. Zo wordt uw project snel volgeschreven.
De investeerders (informal investors) blijven anoniem. Ook zijn de geleende bedragen per investeerder vaak beperkt. Een knelpunt hoeft dat niet te zijn: veel kleine financiële bijdragen kunnen samen toch tot een voldoend grote aandelenparticipatie of omvangrijk bedrijfskrediet leiden.
Ondernemingen die met succes worden gefinancierd zijn in het algemeen ondernemingen met een duidelijke aansprekende businesscase of een zekere charitatieve basis. Deze projecten hebben daardoor een goed ‘aaibaarheidsgehalte’. Zij scoren goed omdat zij ook een sterk beroep doen op het gevoel, de waarde en normen en de emotie van de sponsor.
Bedrijfsfinanciering ophalen met crowdfunding?
Wilt u met succes risicodragend vermogen krijgen met crowdfunding? Zorg dan voor een doortimmerd bedrijfsplan. Een goede presentatie en onderbouwing helpt om investeerders snel over de brug te halen.
©BBO&F