Waardecreatie voorafgaande aan bedrijfsoverdracht is een goede investering. Want bij bedrijfsopvolging met een koper buiten de familie is het gewenst dat de prijs zo hoog mogelijk is. Dan is het noodzakelijk om tijdig te beginnen met het ‘verkoopklaar-maken’ van de onderneming. Deze voorbereiding leidt uiteindelijk tot een hogere verkoopprijs aandelen.
Waardecreatie
Adviezen als ‘op tijd beginnen’ en dergelijke worden vaak goedbedoeld door overname-adviseurs in de mond genomen. Maar hoe geef ik waardecreatie dan concreet inhoud? Welke stappen moet ik nemen? Wat is dan daarvan de opbrengst?
Daarover gaat het artikel “Waardecreatie voor een hogere verkoopprijs” op het kennisplatform Bedrijfsopvolging.nl. van François van de Hoff, fiscalist met specialisatie bedrijfsopvolging. Bedrijfsopvolging.nl is een kennisbank met informatie over bedrijfsopvolging voor familiebedrijven en kleine accountants- en administratiekantoren.
Het artikel gaat met name over de bedrijfseconomische gevolgen van waardecreatie. Deze biedt de lezer concrete handvaten om stappen te nemen om tot een hogere bedrijfswaarde te komen in de periode tot de bedrijfsovername.
Aan de hand van een concrete casus bedrijfsoverdracht wordt uitgelegd welke stappen er genomen zijn. En welke bedrijfseconomische voordelen dat tot resultaat had. Zo blijft waardecreatie geen hol begrip. Maar krijgt concrete inhoud op weg naar aandeelhouderswaarde.
Drs. François van de Hoff is initiatiefnemer van het kennisplatform Bedrijfsopvolging.nl. Zo deelt hij relevante informatie om adviseurs en bedrijven op weg te helpen. Daarnaast is François actief met FISCAF belastingadvies. Daarbij met name gespecialiseerd in bedrijfsopvolging. François helpt accountants- en administratiekantoren in de fiscale en juridische begeleiding van opvolging bij het familiebedrijf.
©BBO&F