Sommige crowdfunding campagnes lopen snel. En sommige niet. En helaas bereiken sommigen crowdfunding campagnes ook niet de eindstreep. Dat laatste is natuurlijk erg teleurstellend voor de initiatiefnemer. Er zijn een aantal succesfactoren crowdfunding waar u aan moet denken bij de opzet van een campagne. Op de eerste plaats de juiste keuze voor het crowdfunding platform. Er zitten tussen de verschillende crowdfunders soms forse verschillen. Die verschillen bestaan uit de doelgroep, de bekendheid of trackrecord. Maar vooral ook het aantal investeerders wat regelmatig het platform bezoekt en daarop investeringen doet. Het benutten van de specifieke voordelen kan helpen om een crowdfunding campagne vlot af te ronden.
Overige succesfactoren crowdfunding
Essentiële succesfactoren crowdfunding zijn tevens een goede onderbouwing van de financieringsvraag. En met name ook een voldoende onderbouwing van de betaalcapaciteit. Zo toont u aan investeerders dat u de gevraagde rente en aflossing kunt voldoen. Kortom uw ‘business case’ moet kloppen. Niet alleen bedrijfsmatig, dus qua mark, producten, doelgroepen en concurrentiepositie. Maar vooral ook financieel moet het verdienmodel helder en solide zijn. En de risico’s voldoende in kaart gebracht. Alleen zo legt u een solide basis voor de bedrijfsfinanciering via crowdfunding.
Daarnaast is een goede pitch nodig om de investeerders op een goede manier te prikkelen en te stimuleren om in uw project te financieren. Het gaat daarbij dus niet alleen om rationele aspecten zoals de betaalcapaciteit, terugverdientijd, rendement en zekerheden. Maar ook zeker in zekere zin een gunfactor. Een leuk project met een leuke uitstraling heeft zo beslist meer kansen. Dit vraagt dus een goede presentatie van de business case. Want investeerders zijn misschien primair rationeel denkende mensen. Maar daarnaast ook vooral mensen met een emotie.
En natuurlijk ook helpt een goede incentive. Iets tastbaars wat de investeerders in het vooruitzicht wordt gesteld. Bijvoorbeeld voor horeca ondernemers, een fles wijn bij de eerste maaltijd. Of een eenmalige gratis afname van producten of een deelname aan een event. De investeerders uitnodigen voor een bedrijfsbezoek na investering is bijvoorbeeld ook een leuke trekker.
Samenvatting succesfactoren crowdfunding
Samengevat zijn de succesfactoren dus:
- De keuze van hetMeest geschikte platform;
- Een duidelijke en overtuigende business case;
- Een goede onderbouwing van de financiële prognoses;
- Een overtuigende pitch;
- Een leuke incentive voor de investeerders;
En ten slotte natuurlijk: de juiste ondersteuning en extern advies kan u helpen bij een goede voorbereiding!